Agro

Het verdienmodel voor jouw nieuwe strategie

23 aug. 2023

Door de tijd heen verandert de omgeving en jij als ondernemer misschien ook. In onze vorige artikelen over de praatplaat ‘Anders ondernemen’ hebben we dit besproken. Maar 1 ding verandert nooit: er moet in je onderneming voldoende geld binnenkomen om je bedrijf te blijven ontwikkelen. Al het extra is mooi meegenomen. Hoe zorg je ervoor dat je voldoende verdient als je jouw bedrijfsstrategie aanpast?

Wijzigingen in strategie

De 4 tegels van Mens en Omgeving (zie hierboven) komen samen in het verdienmodel. Deze vragen hebben we in voorgaande artikelen behandeld:
Wie ben ik als mens en als ondernemer: wat is mijn passie? Voor welke activiteiten wil ik ‘s ochtends mijn bed uitkomen?
Wat is de kracht van het bedrijf: wat maakt mijn bedrijf uniek? Waarmee verdien ik het geld?
Welke ontwikkelingen worden in je omgeving verwacht: de maatschappelijke opgaven zijn in iedere regio anders. Op welke opgave(n) verwacht je in jouw regio de meeste druk?
Welke initiatieven of lopende projecten zijn er in je omgeving: welke nevenactiviteiten zijn er? Hoe verduurzamen andere ondernemers? Laat je inspireren door andere toekomstgerichte boeren.

Een ontwikkeling in je bedrijf kan dus vrijwillig zijn, nodig zijn, een kans zijn of een anticipatie op verwachtingen vanuit je omgeving. Er moet in ieder geval een passend verdienmodel tegenover staan om deze te kunnen en te willen doorvoeren. Het huidige verdienmodel kan zelf ook een reden zijn om wijzigingen in je bedrijf door te voeren. Bij welke tegel je ook begint, je zult bij allemaal stil moeten staan voor het bepalen van een nieuw verdienmodel.

Scenario’s doorrekenen

Welke invloed heeft een ontwikkeling in je bedrijf op je huidige verdienmodel? Dat is allereerst een scenario dat je zult moeten doorrekenen om te bepalen of je met de ontwikkeling wilt doorgaan. Of, welk nieuw verdienmodel past bij de gewenste ontwikkelingen? Je kunt ook andersom redeneren: wat moet er allemaal veranderen als je een nieuw verdienmodel wilt opzetten? Zet alle verdienmodellen die enigszins mogelijk zijn op een rijtje en reken ze door. Al lijk je er aan de voorkant bijna zeker van te zijn dat een verdienmodel afvalt, meerdere factoren moeten bepalen of dit werkelijk zo is.

Vergeet niet in je doorrekeningen te denken aan subsidies en alternatieve financieringen. Voor veel duurzaamheidsinitiatieven zijn subsidies of leningen met lagere rentetarieven beschikbaar. Is er voor jouw idee of initiatief niets beschikbaar? In veel gevallen staat de provincie ook open voor goede ideeën. Zorg voor medestanders en schrijf een goed plan.

Overzicht is inzicht

Vooraf is het belangrijk een overzicht te krijgen van jouw (potentiële) afnemers en betrokken partijen. Wat voor rol spelen zij? Welke rol kunnen ze spelen in een nieuwe situatie? In sommige gevallen is je bedrijfsvoering zó veranderd dat er nieuwe spelers om de hoek komen kijken of dat er partijen afvallen. Breng ze in beeld en neem ook de invloed mee die zij financieel gezien op je bedrijf hebben. Dat geeft je inzicht in je nieuwe financiële situatie.

Breder dan euro's

Plaatje compleet? Dan is de vraag of de inspanning opweegt tegen de opbrengsten die er tegenover staan. Voor iedereen is dat anders. Misschien moet je je voor meer natuurbehoud bijvoorbeeld extra inzetten, maar krijg je er enorm veel voldoening van. Of levert de verkoop van gewassen aan huis niet direct meer op, maar geeft het sociale praatje net dat beetje extra plezier in je werk. Je moet de nota’s uiteraard kunnen betalen, maar een verdienmodel is breder dan euro's.

Meerwaarde creëren

Onderschat ook je eigen kracht niet. Laat gerust zien dat je ergens trots op bent. Een groenstrookje? Zet er eens een bord neer waarom je dat doet. Verkoop je een mooi product? Promoot het via je eigen website of een berichtje op social media.

Meer weten?

Vind je het lastig om de verschillende scenario's door te rekenen, of om een inschatting te maken van de kosten en opbrengsten? Of wil je er eens met iemand over sparren? Je adviseur kan je hierbij helpen! Neem gerust contact met ons op.