Bedreigingen of kansen?
Als je kijkt naar je omgeving, kun je onderscheid maken tussen de ontwikkelingen die je in je omgeving kunt verwachten én de initiatieven of projecten die in jouw omgeving lopen. Dit is met elkaar verbonden.
Een voorbeeld: vanuit extensivering moet je minder vee gaan houden. Dat zie je als een bedreiging. Aan de andere kant biedt deze ontwikkeling je ruimte om een andere activiteit op te pakken. Heb je ergens invloed op? Dan kun je actie ondernemen en kansen pakken. Misschien onderneem je al actie om kansen te pakken. Of kun je je aansluiten bij een initiatief of project in je omgeving?
Jouw omgeving
Bedrijfsontwikkeling zat ‘m voorheen vaak in schaalvergroting. Nu zie je ook steeds meer ontwikkelingen in verbreding, samenwerking of omschakeling. Kijk eens in jouw eigen straat, dorp of gemeente. Welke ontwikkelingen zie je? Een melktap, een kinderdagopvang of zorgboerderij? Misschien wel een bedrijf dat omschakelt naar biologisch dankzij de natuurgrond die gepacht wordt.
Kijk ook eens breder en doe inspiratie op vanuit een andere regio of een ander land. Zo zie je bijvoorbeeld Zonvarken, regeneratieve landbouw of Hooimelk. Allemaal ontwikkelingen die zorgen voor een ander perspectief. In dit kader is creatief denken de sleutel tot succes: durf los van de bestaande kaders te kijken én speel in op de vraag van de afnemer.
Samenwerken of niet?
Zijn er concurrenten op jouw beoogde locatie? Enerzijds kun je proberen om je te onderscheiden van die concurrenten. Anderzijds kun je ook leren van elkaar. Wat doen collega-ondernemers met een vergelijkbaar bedrijf? Leren van elkaar is één, samenwerken gaat nog een stap verder. Daarbij hoeft het ook niet eens om een samenwerking met vergelijkbare bedrijven te gaan. In het volgende voorbeeld lichten we een aantal kansen toe.
Stel: je bent een akkerbouwer in een zeer toeristisch gebied. Binnen een straal van 1 km zit een melkveehouder met een melktap, een biologische akkerbouwer en een jongveeopfokker. Met de biologische akkerbouwer deel je kennis en ervaringen. Voor de jongveeopfokker stel je grond of restproducten beschikbaar. Maar een samenwerking met de melkveehouder is wellicht ook een goede kans. Stel dat je daar een deel van jouw producten mag verkopen. Met alle toeristen in de buurt biedt dat een mooi perspectief.
Vertel je graag verhalen? Dan is een wekelijkse toer langs je collega-ondernemers een leuk uitstapje voor toeristen. Hou je wel van gezelligheid, maar laat je de mensen liever naar jou toekomen? Misschien is het realiseren van een camperplaats iets voor jou. Al met al is er ontzettend veel mogelijk.
In plaats van ‘toerisme’ als uitgangspunt te nemen, kun je ook met andere ondernemers de handen ineenslaan voor bijvoorbeeld de natuur. Misschien is gezamenlijk landschapsbeheer een optie. Of samen het grondwaterpeil aanpakken. De ene activiteit wordt sterker met meerdere deelnemers, de ander juist niet. En de vraag is natuurlijk of je daadwerkelijk wílt samenwerken. Er liggen in ieder geval genoeg kansen.
Meer weten?
Probeer buiten je eigen kaders te kijken en maak gebruik van waar jouw passie en kracht ligt. Kun je hier hulp bij gebruiken of wil je graag een keer sparren over mogelijke veranderingen? Neem contact met ons op, we gaan graag met je in gesprek.
Meer inspiratie opdoen? Lees dan onze artikelen over persoonlijke ontwikkeling, de kracht van je bedrijf en anticiperen op je omgeving.