Algemeen

Duurzaamheid: geen moetje, maar een kans

Ton Kock
15 mei 2024

Als organisatie sta je ergens voor. Je hebt een bepaalde visie, stelt doelen, maakt beleid en voert dit uit. Duurzaamheid neemt hierin een steeds belangrijkere rol in. Ton Kock, duurzaamheidsadviseur bij Countus, vertelt over de keuzes waar je voor komt te staan, de richtlijnen die daarbij horen en over de kansen die het biedt voor jouw organisatie.

Regels volgen en toekomstbestendig blijven

Het maken van duurzame keuzes. Er is regelgeving die je hiertoe verplicht, maar verduurzamen biedt ook mogelijkheden, vindt Ton. Om behalve voor onszelf, ook iets voor de wereld te betekenen. Om relevant te blijven voor nieuw personeel én om je concurrenten een stap voor te zijn. ‘De wens om te werken voor een organisatie die van betekenis is voor de planeet en bewust bezig is met de eigen impact daarop, wordt steeds groter’, zegt hij. ‘Daar willen we graag onderdeel van zijn.’

Duurzame initiatieven: wanneer ga je mee?

Er ontstaan overal duurzame initiatieven. ‘Denk aan elektrische hubs aan de rand van steden’, zegt Ton. ‘Met behulp van deze hubs kunnen elektrische auto’s pakketten op een duurzame manier afleveren. De vraag is: wanneer ga je hier als pakketbezorger in mee? Hoe lang wacht je nog om hierin te investeren? Wacht je tot je vanwege regelgeving niet anders kan of sorteer je alvast voor?’

‘Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor agrariërs die een nieuwe trekker nodig hebben’, gaat Ton verder. ‘Kies je voor een oude diesel, een volledig energieneutrale variant of iets er tussenin? Schaf je nu een mestvergister aan of ga je voor een oplossing met waterstof? Doe je de investering nu er nog subsidies zijn? Of wacht je de ontwikkelingen af? Je wordt met allerlei vragen geconfronteerd. Nú heb je in ieder geval de kans om hier een bewuste keuze in te maken.’

Inspelen op verwachtingen

Duurzame keuzes maak je misschien niet van het ene op het andere moment, maar kijkend naar wat de maatschappij van je vraagt, is het verstandig niet tot het laatste moment te wachten. Ton: ‘Werk je veel met overheden? Dan wordt er van jou als leverancier verwacht dat je maatschappelijk verantwoord onderneemt en circulaire oplossingen gebruikt. Doe je dat niet? Dan word je bij voorbaat al niet overwogen’.

‘Ook grote bedrijven kijken in hun keten naar duurzame toeleveranciers. Waar halen deze leveranciers hun producten bijvoorbeeld vandaan? Komt er in die gebieden geen kinder- of slavenarbeid voor? En hoeveel CO2 stoten deze bedrijven eigenlijk uit?’

Duurzaamheidsinspanningen in kaart

Het wordt, ook als mkb-bedrijf, dan ook steeds belangrijker om de duurzame keuzes die je maakt, inzichtelijk te hebben. Grote bedrijven zijn al verplicht om te rapporteren over hun inspanningen op het vlak van duurzaamheid. Dat doen ze in de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Hoe hun leveranciers omgaan met duurzaamheid? Dat nemen ze mee in deze rapportage. Lever je producten of diensten aan grote organisaties? Dan is de kans dus groot dat deze bedrijven ook van jou een duurzaamheidsrapport verlangen.

Duurzaamheid in je voordeel laten werken

De wetgeving verplicht ons steeds meer om duurzaam te ondernemen, maar je moet het volgens Ton niet alleen zien als plicht. ‘Het is vooral ook verstandig om hierin mee te gaan’, zegt hij. Het werkt namelijk in je voordeel als je je inspant voor duurzaamheid. Ga je nu mee? Dan ben je goed voorbereid op de toekomst en loop je voor op de concurrentie. Uiteindelijk levert dat je het meeste op.’

Je kunt duurzaamheid zelfs inzetten als marketingtool. ‘Om andere bedrijven te laten zien wat je doet op dit vlak, maar ook om nieuw personeel te werven’, legt Ton uit. ‘Jongeren zijn steeds vaker doelgedreven. Net als jouw bedrijf, staan ze heel bewust ergens voor. Jongeren kiezen niet voor de eerste de beste baan, maar zoeken naar bedrijven die qua identiteit en ideeën op die van hen aansluiten. Daar kun je in je recruitment uitstekend gebruik van maken.’

Strategie bepalen

Hoe ga je als organisatie om met duurzaamheid? Hoeveel aandacht besteed je aan people, planet en profit? Wat betekent dat voor je productie, je human capital en bijvoorbeeld voor je concurrentiepositie? Ton: ‘Bij Countus helpen we je graag om een antwoord te krijgen op dit soort vraagstukken. We voeren gesprekken met diverse stakeholders binnen jouw organisatie en helpen je een strategie op te stellen omtrent duurzaamheid. Denk aan het scheiden van afval, het gebruik van laadpalen en zonnepanelen en de uitstoot van CO2’.

‘Ook denken we met je mee over hoe je op een duurzame manier om kunt gaan met je personeel. Hoe is je personeelsopbouw? Hoe divers is de organisatie? Is er een vertrouwenspersoon? Of klokkenluidersregeling? Biedt de organisatie passend loon? Sociale zekerheid? Werken jullie met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt? Werkt de organisatie mee aan vitaliteit? Hoe zorg je voor verzuimverlaging? Er zijn ontzettend veel zaken om rekening mee te houden.’

Meer weten?

Wil je een gedegen plan van aanpak ontwikkelen voor jouw duurzaamheidsinspanningen, dan is het verstandig je goed in te lezen en je goed te laten informeren. Bij Countus weten we wat er speelt op het vlak van duurzaamheid, zijn we op de hoogte van actuele ontwikkelingen en delen we graag onze visie over de keuzes die jij kunt maken. Wil je meer weten of een keertje sparren? De duurzaamheidsadviseurs van Countus denken graag met je mee.

Meer informatie? Neem contact op met Ton Kock
Fiscaal-juridisch, Duurzaamheid en nieuwe energie
Neem contact op met Ton Kock
Fiscaal-juridisch, Duurzaamheid en nieuwe energie