De boomgaard
Als fruitbedrijf wil je dat er goede kwaliteit fruit in de kist komt. ‘Opletten of de mensen goed plukken, niet teveel laten hangen en efficiënt werken’, legt Margreet uit. ‘Op de juiste manier plukken, met steeltje eraan en zonder butsen. Eén rotte plek kan veel schade aanrichten. En efficiënt plukken: niet onnodig heen en weer lopen én niet te ver weg plukken van de kist.’
‘In het werk van een accountant en kwaliteitsadviseur zitten dezelfde elementen. Je zorgt ervoor dat mensen de juiste dingen doen, met moreel kompas, zonder verspilling en met een kwalitatief goed resultaat. Daarnaast wil je dat mensen met plezier werken. Uiteindelijk wil je namelijk dat iedereen zo zelfstandig mogelijk aan de slag kan.’
Afwisseling
Margreet: ‘De afwisseling qua onderwerpen, het contact met klanten en het feit dat je kennis van zaken nodig hebt én deze moet onderhouden, ligt me. Ik vind het leuk dat mijn agenda niet al voor een heel jaar vastligt. De afwisseling zit ‘m enerzijds in de verschillende zakelijke uitgangspunten voor de klant. Anderzijds houd ik ook van de sociale kant. Het persoonlijke contact met zowel klanten als collega's’.
‘In de samenstelpraktijk ben je niet alleen bezig voor een onderneming. Het gaat juist ook om de mensen erachter. En dat is echt een kwestie van vertrouwen. Wat we doen, doet er echt toe.’
Kwaliteit moet goed zijn
Vanuit haar vak als teler, vindt Margreet het slim om ‘systeemdenken’ toe te passen. ‘Daar bedoel ik mee dat je kijkt naar het geheel. Je focust dus niet op incidenten die je stuk voor stuk oplost’, legt ze uit. ‘De kans bestaat namelijk dat daardoor andere zaken onverwacht optreden, waar je eerst geen last van had.
‘Vroeger was het totaal bij Countus gewoon de opstelsom van de details. Nu passen we de risicogerichte aanpak toe, door vooraf te analyseren en vast te stellen wat aandacht nodig heeft. Dat zorgt ervoor dat we kunnen focussen op de juiste zaken. Zaken die er niet toe doen, slaan we over.’
De kwaliteit moet goed zijn, vindt Margreet. ‘Ja, dat is het allerbelangrijkste. Dat maakt dat we kritisch moeten blijven kijken. Maar bij Countus hangt er toch ook altijd een gemoedelijke sfeer, gericht op samenwerking. We kennen elkaar goed, en zijn ook persoonlijk bij elkaar betrokken. We vinden het nog wel eens lastig om elkaar aan te spreken op elkaars verbeterpunten, maar we doen het toch. Hier leer je namelijk alleen maar van.’
Duurzame relatie met klanten en medewerkers
Margreet: ‘Zeker voor een accountantskantoor, hebben we aardig wat regelruimte. Soms vinden collega’s het lastig dat niet alles wat je doet helemaal vooraf is bepaald en uitgeschreven. Maar, dat doen we met opzet, zodat je niet bij voorbaat voor alles in een keurslijf wordt gedwongen. Er zijn meer manieren om zaken goed te doen. Bij Countus staat het belang van de organisatie en daarmee de klant en medewerkers voorop. Niet het belang van de directie, zoals bij veel collega-kantoren’.
‘Countus gaat voor de duurzame relatie op langere termijn. Uiteindelijk draait het – zowel bij ons als bij klanten – niet altijd om geld. Het is natuurlijk belangrijk, maar het gaat vooral om die langere termijn. Bij Countus hebben we dan ook veel zeer langdurige klantrelaties.’