Algemeen

Oplichting?! Hoe herken je het?

08 jul. 2020

Corona heeft het leven grotendeels stilgezet. We vergaderen niet meer en vieren onze verjaardagen niet meer. Zelfs het aantal diefstallen neemt af. Toch zien wij in deze tijd ook bepaalde zaken toenemen. Oplichting bijvoorbeeld. Een gewaarschuwd mens telt voor 2, dus lees verder als je wil weten hoe je oplichting kunt herkennen en hoe je ermee om kunt gaat.

Oplichting via diverse kanalen

Mensen worden op diverse manieren en door diverse partijen opgelicht. De afgelopen maanden horen we met name veel over oplichters die zich voordoen als de Belastingdienst, een incassobureau of een bank.

Bij de fraudehelpdesk komen regelmatig meldingen binnen over intimiderende telefoontjes en sms’jes van incassobureaus of oplichters die bellen namens de belastingdienst. Ze melden dat er een rekening openstaat en geven aan dat er binnenkort een beslaglegging is. Met name de telefoontjes en sms’jes van de belastingdienst vinden in vaste perioden van het jaar plaats, rond de BTW-periode.

Wat doe je eraan?

Geef in het geval van de Belastingdienst aan dat je ze zelf terugbelt. Doe dit naar 1 van de nummers die op de website van de Belastingdienst staan. Vraag aan de medewerker of er ook daadwerkelijk iets betaald moet worden.

Vraag in het geval van een incassobureau of andere instantie altijd een bewijs van de overeenkomst op. Blijft een antwoord uit? Hang dan meteen op.

Linkjes via e-mail en Whatsapp

Pas ook op met linkjes die je krijgt via e-mail of Whatsapp. Oplichters plaatsen vaak links in (zogenaamde) berichten van de bank. Klik niet op deze links en log zeker niet in via zo’n link. Een bank zal nooit een e-mail of bericht via Whatsapp sturen met een link of vragen om in te loggen. Stuur de mail door naar de bank, zodat zij ook op de hoogte zijn.

Heel recent zijn de valse mailtjes die rondgaan van het incassobureau met als onderwerp: uw schuld voor gemeentelijke naheffing en achterstand Belastingdienst. Ook krijgen mensen mailtjes die zogenaamd afkomstig zijn van het CJIB. In beide gevallen wordt in de mailtjes verzocht zo snel mogelijk te betalen. Ga hier niet op in! Het CJIB verstuurt namelijk nooit boetes of aanmaningen via de mail.

Spookfactuur

Het versturen van een spookfactuur is een oudere manier van oplichting, maar we zien het nog vaak gebeuren. Verwacht je geen rekening? Wees dan extra kritisch op de facturen die je krijgt. Een paar tips waaraan je een spookfactuur kunt herkennen:

  • Bekijk de afzender: check het bedrijf bij de Kamer van Koophandel of kijk op de website wat het voor bedrijf is.
  • Kijk goed naar de kleine lettertjes. Vaak gaat het niet om een factuur, maar om een offerte.

Heb je toch per ongeluk betaald? Dan is de kans groot dat de betreffende oplichter het vaker gaat proberen en met hogere bedragen. Blijf dus continu alert op welke facturen je betaalt!

Meer weten?

Meer weten over oplichting? Of twijfel je of het om oplichting gaat? Kijk op de website van de fraudehelpdesk of leg jouw geval voor aan je adviseur.