Veel veranderingen
De afgelopen jaren hebben we met heel wat veranderingen te maken gehad. Door corona kwam de economie grotendeels stil te liggen en maakten we ons zorgen over onze gezondheid. Na 2 jaar zijn de corona-maatregelen gelukkig versoepeld, maar nu geeft de oorlog in Oekraïne de economie helaas een volgende dreun. In de tussentijd wordt er druk gepraat over het klimaat en verandert onze eigen maatschappij ook nog eens in een rap tempo. Dit alles doet wat met je als mens en ondernemer.
Ga het gesprek aan
In een training die Spoar onlangs gaf voor jonge ondernemers, kwam heel duidelijk naar voren dat er veel drive en motivatie is te vinden bij deze groep. In een-op-een gesprekken vertelden de ondernemers over hun drijfveren om voor het ondernemerschap te gaan.
Hierbij waren passie voor het vak en het kunnen ondernemen in vrijheid veelgenoemde antwoorden. Plezier beleven aan je werk is daarbij erg belangrijk. Als je je passie en plezier in het ondernemen hebt verloren, wordt het zwaar en zal je moeten schakelen.
Het kan helpen om met collega’s te bespreken waar zij tegenaan lopen. Waar komt het door dat het steeds meer energie lijkt te kosten om het bedrijf op koers te houden? Als je dit benoemt en bespreekt, creëer je bewustzijn en stel je je open voor mensen die hetzelfde ervaren. Zo kun je ontdekken waardoor het komt dat het even wat minder gaat en kun je hier iets aan gaan doen.
Analyseer impactvolle vraagstukken
Maak eens een goede analyse van de veranderingen binnen jouw onderneming en de mensen in je bedrijf. Wat betekenen die veranderingen voor de markt waarin je actief bent of bijvoorbeeld voor de locatie waar je zit? Wat zijn toekomstbestendige scenario’s om hierop vanuit passie en ondernemersstrategie in te spelen? Dit zijn impactvolle vraagstukken waar je als ondernemer voor komt te staan.
Met een antwoord op deze vragen kun je in die veranderende omgeving op zoek gaan naar nieuwe kansen, wellicht in samenwerking met afnemers of collega-ondernemers.
Speel in op ontwikkelingen
In toenemende mate gaan bedrijven steeds meer van elkaar verschillen. Niet alleen in grootte, maar in de manier waarop er wordt geproduceerd. Je kunt je aansluiten bij een initiatief of proberen je eigen unieke concept te ontwikkelen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de studiegroepen bij Countus.
In deze groepen zitten bedrijven die jaren geleden op kengetallen vergelijkbaar waren met elkaar, maar dit nu allang niet meer zijn. Er ontstaat steeds meer diversiteit onder de bedrijven en dit komt doordat er is ingespeeld op ontwikkelingen en veranderingen. Dit proces zal niet meer stoppen en blijft zich waarschijnlijk in een steeds hoger tempo ontwikkelen.
Tijdens de training voor jonge ondernemers ontstonden veel nieuwe initiatieven. Hieruit blijkt dat je je eigen passie en kwaliteiten goed kan combineren met de kansen in de markt en de locatie. Zo blijken er, ondanks de soms beste tegenwind, altijd mogelijkheden om te blijven ondernemen.
Meer weten over hoe je om kunt gaan met veranderingen in je omgeving?
Wil je sparren over hoe jij als ondernemer om kunt gaan met de veranderingen in je omgeving? Of ben je ook geïnteresseerd in een training voor ondernemers? Neem dan contact op met Jan Lucas Spijkman, specialist familiebedrijven bij Spoar (onderdeel van de Countus Groep).