Verplichting of vooruitdenken?
De wereld verandert, dat is zeker. Juist daarom is verduurzamen belangrijk. Niet omdat we moeten, maar omdat we beter willen. We kunnen onze verantwoordelijkheid als mens én als ondernemer niet negeren.
De verduurzamingsdiscussie draait vaak om 1 ding: verplichtingen. Soms lijkt het wel alsof het alleen nog maar gaat over wat je ‘moet’ vastleggen, wat de regels vragen en welke wetgeving eraan komt. Maar verduurzamen gaat niet om voldoen aan regelgeving alleen. Als je als organisatie enkel meeloopt met de regels, sta je eigenlijk al 2-0 achter. Verduurzamen gaat over vooruitdenken, over kansen grijpen die niet alleen de aarde, maar ook je bedrijf duurzamer maken.
Vertraging door regels: een obstakel
Natuurlijk is het belang van meetbaarheid en controle te begrijpen. Maar te veel ondernemers voelen zich vooral geleefd door de vraag: hoe leg ik het allemaal vast? Er is een wildgroei aan compliance-eisen, softwaretools en regeltjes, terwijl we veel meer kunnen denken in hoe we nú het verschil kunnen maken. Het moet niet draaien om alleen het papierwerk. Want verduurzaming vraagt van jou als ondernemer dat je creatief bent, omdenkt en kansen ziet waar anderen vast blijven zitten in de compliance-modus.
De realiteit is ook dat veel ondernemers die vooroplopen, juist gestraft worden door de constante aanpassing van regels. Neem de emissievrije zones: bedrijven die hier al op inspelen en hun wagenpark hebben verduurzaamd, zien nu dat regels worden versoepeld. Bedrijven die afwachten, blijven zo profiteren. Terwijl, als we deze voorlopers juist stimuleren, de duurzame ontwikkeling alleen maar versnelt.
Geen woorden maar daden
Laten we vooral de focus houden op wat we zelf kunnen doen. En ja, soms vraagt dat om de handen uit de mouwen te steken en veranderingen in ons bedrijfsmodel aan te brengen. Ik ben ervan overtuigd dat elke ondernemer een verschil kan maken, zelfs met kleine stappen. Het hoeft niet in één keer perfect, maar ieder stapje – zelfs de banden goed oppompen – helpt.
Want verduurzamen is geen hype, het is de toekomst. Denk aan hoe je bedrijf er over een paar jaar uitziet. Zie verduurzaming als een investering in je onderneming, niet als een verplicht nummer. Voor klanten en voor talent wordt duurzaamheid steeds belangrijker. Wie wil samenwerken met een bedrijf dat straks hopeloos achter de feiten aanloopt? Wie kiest voor een bedrijf dat zegt ‘we zien het wel’? Denk aan de massale sluiting van fysieke winkels, omdat ze de webshophype aan zich voorbij hebben laten gaan. Vooruitkijken loont.
Vooruitkijken is goed ondernemen
Daarom is verduurzamen een essentieel onderdeel van goed ondernemerschap. Het moet onderdeel zijn van je businessplan, niet alleen van je compliance-plan. Zo blijf je als bedrijf relevant en aantrekkelijk voor klanten, medewerkers en partners. In een wereld die inderdaad ‘in brand’ staat, wordt het des te belangrijker dat je als ondernemer laat zien wat je kunt betekenen. Zet het in als marketingtool, daarmee speel je in op de behoeften van groene denkers. En de grijze denkers? Die hebben er ook geen moeite mee.
Dus ja, verduurzamen heeft absoluut zin. Het is dé kans om je bedrijf op voorsprong te zetten en een blijvende impact te maken. We hoeven niet alles in één keer te doen, maar als iedereen doet wat mogelijk is, maken we samen het verschil. Gewoon aanpakken dus. Want als wij het niet doen, wie dan wel?
Meer weten?
Hulp nodig om de juiste stappen te zetten? De experts van Countus Duurzaam staan klaar om samen met jou te kijken naar de kansen voor jouw bedrijf. Sparren? Neem gerust contact met ze op.