Een boeiende tijd
Haro startte in 1991 als afdelingshoofd bij Countus Emmeloord. Toen heette het overigens nog Accountskantoor Flevoland. 10 jaar later, in 2001, fuseerde het bedrijf met de OLM en ging verder onder de naam Countus. Op dat moment werd Haro ook directeur. Hij volgde Romke Steensma en Harm Batterink op en bleef nog zo’n 10 jaar directeur.
Haro was gewend aan het meedenken met ingewikkelde vraagstukken. En dat werd alleen nog maar intensiever tijdens zijn directeurschap. ‘Het was een ontzettend boeiende tijd’, zegt Haro. ‘Veel bedrijven maakten een belangrijke economische ontwikkeling door en werden groter en complexer. We moesten gaan kijken naar investeringsmogelijkheden en de structuur van het bedrijf. Het was een uitdaging om goede mensen te vinden en daarmee hebben we de klanten bij Countus Emmeloord heel goed kunnen ondersteunen.’
Grote uitdagingen
Er ontwikkelden zich in Haro’s tijd grote MKB-, bloembollen-, akkerbouw- en veehouderijbedrijven. De glastuinders zochten uitbreiding in het buitenland, omdat de lonen en gasprijzen in Nederland te hoog lagen. Ze settelden zich met name in Oost-Afrika.
‘Dat zorgde ervoor dat we veel te maken kregen met buitenlandse belastingwetgeving’, legt Haro uit. ‘Iets waar we nog niet zoveel ervaring mee hadden. ‘Dat was een behoorlijke uitdaging, maar we gingen mee in de ontwikkelingen en problematiek.’
‘Fiscalisten deden aan bijscholing en zelfstudie om zich de materie van buitenlandse belastingstelsels eigen te maken’, vervolgt Haro. ‘Ook kregen we de nodige ondersteuning vanuit andere vestigingen. Samen hebben we er de schouders onder gezet. De “wij-cultuur” die er in die tijd bij Countus was, zorgde voor een geweldige teamprestatie waardoor we klanten konden bieden wat ze vroegen. Ik ben daar heel erg trots op.’
‘Op onze voorlichtingsavonden kwamen soms wel 400 mensen af’
Positieve flow
Countus kreeg steeds meer naamsbekendheid. Banken konden op een gegeven moment niet meer om Countus heen. ‘Ging er een bedrijf uitbreiden? Dan wilden de banken heel graag een begroting of meerjarenplan van Countus hebben’, zegt Haro. ‘Vaak was dit zelfs een eis.’
Countus Emmeloord zat in de lift. ‘Op onze voorlichtingsavonden, waar onze bedrijfseconomen en fiscalisten hun kennis deelden, kwamen soms wel 400 mensen af’, verklaart Haro. ‘Het gebeurde dan ook regelmatig dat we op grond van de aantallen bezoekers 2 bijeenkomsten moesten organiseren. We genoten er echt van met zijn allen.’
‘We zaten in een positieve flow. We hadden belangrijke netwerken en sponsorden ook grote regionale evenementen, zoals het tulpenfestival. Daarop kregen we veel positieve respons, wat weer zorgde voor nóg meer naamsbekendheid.’
Nieuwe mensen aantrekken
Het hielp ook bij het aantrekken van nieuwe mensen. Dat is nodig bij groei, volgens Haro. ‘Als klanten je weten te vinden, heb je meer handen nodig. We namen in die tijd dan ook aardig wat nieuwe mensen aan. We investeerden in jonge en goed opgeleide mensen, die we al snel verschillende trainingen lieten volgen en die vervolgens vol enthousiasme aan de slag gingen voor klanten. Zo hielden we iedereen happy. Onze medewerkers bleven uitgedaagd en klanten profiteerden van onze expertise.’
Felicitaties
‘Ik heb goede herinneringen aan mijn tijd bij Countus’, besluit Haro. ‘We hebben samen van successen genoten en veel plezier met elkaar gehad. Kijkend naar hoe we zaken aanpakken en de cultuur die er heerst, begrijp ik heel goed waarom Countus Emmeloord al 75 jaar bestaat. Het is een prachtige mijlpaal en ik feliciteer iedereen die erbij betrokken is en in het verleden is geweest.’
Meer weten?
Weten hoe één van de voorgangers van Haro, Romke Steensma, zijn tijd bij Countus heeft ervaren? Lees hier zijn verhaal. Of ben je benieuwd hoe het er tegenwoordig bij Countus Emmeloord aan toegaat? De huidige directeuren Henk Heestermans en Bart Geertsema vertellen waar op dit moment de focus ligt.