Algemeen

Corona en afgelaste evenementen: hoe omgaan met btw?

Halbe van den Berg
23 mrt 2020

Het beleid rondom het coronavirus heeft impact voor iedereen. Wat betekent het voor jou als ondernemer en voor bepaalde sectoren? In dit artikel gaan we in op de gevolgen voor de btw bij afgelaste evenementen.

Gevolgen voor de betaalde btw

Evenementen, bijeenkomsten, vergaderingen en feestjes zijn massaal afgelast. Een aantal wordt uitgesteld tot een nader te bepalen datum, en een aantal wordt niet meer ingehaald. Wat betekent dat voor de btw die je al hebt betaald aan de Belastingdienst?

Door de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, hebben veel ondernemers de deuren moeten sluiten. Dit geldt in het bijzonder voor de horeca, sport- en fitnessclubs en uiteraard het onderwijs. Omdat de onderwijsinstellingen vrijgestelde prestaties verrichten, richt ik mij in dit artikel op de horeca.

Wat te doen bij uitstellen?

Helaas komen annuleringen op dit moment veelvuldig voor, met name in bepaalde branches. Heb je een vooruitbetaling ontvangen? Dan heb je daarover btw betaald aan de Belastingdienst.

Omdat je het evenement moet annuleren, zal je in overleg met de gedupeerden moeten bespreken of je het evenement op een later tijdstip kunt inhalen. Wordt het evenement uitgesteld? Dan blijft de vooruitbetaling en dus ook de btw verschuldigd. Je hebt dan geen recht op teruggave van de reeds betaalde btw.

Wat te doen bij annuleringen?

Komt het evenement echter definitief te vervallen? Dan zal de gedupeerde zijn aanbetaling terugeisen. Je moet dan het gehele vooruitbetaalde bedrag terugbetalen aan je klant. Je kunt vervolgens de betaalde btw via de btw-aangifte terugvragen. Uiteraard moet je voor je administratie ook een creditfactuur versturen naar je klant.

Geen volledige aanbetaling terugbetalen?

Het kan zijn dat de gedupeerde niet de volledige aanbetaling terugkrijgt, omdat dit contractueel zo is afgesproken. Geef je de klant een deel van het bedrag dat hij al heeft betaald terug? Dan geldt voor dat deel hetzelfde als bij een volledige teruggave.

Blijft de klant (een deel van) het reeds betaalde bedrag verschuldigd? Of breng je nog een extra bedrag aan je klant in rekening vanwege de annulering? Dan is het van belang om te bepalen of het bedrag dat de klant heeft betaald is aan te merken als een (voor de btw onbelaste) schadevergoeding of als vergoeding voor de prestatie waarop de klant wel recht had, maar deze niet heeft afgenomen.

Onbelaste schadevergoeding

Is er sprake van een onbelaste schadevergoeding? Dan kun je alsnog onder voorwaarden de btw terugvragen als je die al had betaald aan de Belastingdienst.

Is er sprake van een recht op een prestatie die de klant niet heeft afgenomen? Dan moet je wel btw betalen over de vergoeding die de klant betaalt. Ik adviseer je om samen met je adviseur naar deze gevallen te kijken.

Klant moet de gehele vergoeding betalen

Wanneer de klant de gehele vergoeding moet betalen, is afhankelijk van of er sprake is van een onbelaste schadevergoeding of van een btw-belaste vergoeding die is betaald voor het recht op een prestatie zoals hiervoor is aangegeven. Ook in dit geval adviseer ik je om dit samen met je adviseur te bespreken.

Hoe werkt het met kortingen?

We merken dat sommige ondernemers hun klanten korting geven om ze tegemoet te komen. Ook bij kortingen zijn er mogelijkheden om de btw terug te vragen. Bij kortingen vooraf houd je rekening met de korting en bereken je geen btw over de korting.

Geef je achteraf korting? Dan kun je de btw die is begrepen in het kortingsbedrag terugvragen. In geval van zakelijke klanten: stuur altijd een creditfactuur naar je klant.

Oninbare debiteuren

Btw op oninbare vorderingen kun je terugvragen in het tijdvak waarin is vastgesteld dat de vordering niet zal worden betaald. Daarnaast geldt dat je de btw in ieder geval kunt terugvragen wanneer er na het moment van opeisbaarheid een jaar is verstreken.

Juiste belastingtijdvak

Let er bij het terugvragen van btw op oninbare debiteuren op dat je de btw terugvraagt in het juiste belastingtijdvak. Als je in 2019 al recht had op teruggave, dan moet je de btw via een suppletie-aangifte terugvragen. Bedragen kleiner dan € 1.000 kun je echter in de eerstvolgende btw-aangifte meenemen. Het gaat hierbij om het totale btw-bedrag van alle oninbare debiteuren (niet het bedrag per debiteur).

Meer weten?

Wil je meer weten over het terugbetalen van btw? Uiteraard helpen we je graag. Neem contact op met Halbe van den Berg.

Blijf als ondernemer op de hoogte van het laatste Corona-nieuws.

Meer informatie? Neem contact op met Halbe van den Berg
Neem contact op met Halbe van den Berg