Varkens, Agro

Column: Benchmarkcijfers in de varkenshouderij minder betrouwbaar, hoe maak je het verschil?

Rick ter Haar
07 mei 2024

Als ondernemer wil je graag weten hoe je bedrijf presteert. Dit kun je op verschillende manieren achterhalen: kijk bijvoorbeeld naar je jaarlijkse resultaat en de opbouw hiervan, vergelijk dit met voorgaande jaren van je bedrijf óf vergelijk jezelf met collega’s uit de sector. Rick ter Haar, Branchespecialist Intensieve Veehouderij, vertelt in deze column waarom kritisch beoordelen van deze benchmarkcijfers het verschil kan maken voor de toekomst van je bedrijf.

Nu het jaar alweer 4 maanden oud is heb je de meeste van deze cijfervergelijkingen (hopelijk) gemaakt, in ieder geval vanuit bedrijfseconomisch perspectief. Wat mij dit jaar in met name de varkenshouderij opviel is dat de benchmarkcijfers die relatief voor de hand liggen om te gebruiken (vaak uit het eigen managementsysteem), vooral financieel steeds minder betrouwbaar worden.

Dit probleem is naar mijn mening drieledig:

  • Ieder jaar nemen steeds minder bedrijven deel aan deze cijfervergelijking.
  • Ieder jaar is er een grotere diversiteit aan mogelijke verschillen tussen bedrijven in de technische resultaten. Dit komt voornamelijk door concepten.
  • De vrijgegeven benchmarkcijfers worden steeds minder kritisch beoordeeld.

Met name voor een goede eerste inschatting van de voerwinst en het saldo zijn deze 3 elementen cruciaal. Zorg daarom altijd dat je duidelijk voor ogen hebt waarmee je je resultaten vergelijkt, foute conclusies trekken en hierop anticiperen is immers erg zonde.

Doe je als zeugenhouder bijvoorbeeld aan eigen aanfok of koop je juist gelten aan? Lever je relatief zware biggen af, of juist heel licht? Of voer je als vleesvarkenshouder je varkens op brijvoer? Naar welke slachterij lever je je varkens en welke uitbetalingstabel hoort hier bij? En uiteraard, binnen welk concept worden de biggen of varkens verkocht? Zomaar een kleine greep aan vragen die in de cijfervergelijking met andere bedrijven een zeer groot verschil kunnen gaan maken in de uitkomst.

Voor het maken van benchmarkvergelijkingen voor klanten hebben we bij Countus dan ook een voorkeur voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Liever kleiner aantal in de benchmark met de juiste uitgangspunten, dan een groter aantal waarbij er op diverse punten vraagtekens gezet kunnen worden over de waarde ervan. Doordat we per klant goed in beeld hebben voor welke markt en op welke wijze deze produceert, kunnen we voor iedereen op de juiste manier een vergelijking maken en daarmee een op maat gemaakte analyse opstellen met de daarbij behorende conclusies. Uiteraard volledig discreet. Vervolgens kan jij als ondernemer hiermee aan de slag om de beste keuzes voor je bedrijfsvoering te maken. Zo maak je het verschil voor de groei van je onderneming!

Wil je meer weten over benchmarkcijfers en wat wij voor jou als ondernemer hierin kunnen betekenen? Neem dan gerust contact op.

Meer informatie? Neem contact op met Rick ter Haar
Rick ter Haar Branchespecialist Intensieve Veehouderij
Accountancy, Agro advies
Neem contact op met Rick ter Haar
Rick ter Haar Branchespecialist Intensieve Veehouderij
Accountancy, Agro advies