De uitdagingen
Ondernemers in de varkenshouderij kunnen om bepaalde vraagstukken helaas niet heen. Denk bijvoorbeeld aan de gevolgen van de Lbv en Lbv-plus regeling. Hoe beïnvloeden deze de omvang van de sector? En wat gebeurt er met het overschot op de mestmarkt? Na 2 financieel goede jaren in de varkenshouderij zijn er momenteel veel vraagtekens hoe deze zich de komende jaren verder gaat ontwikkelen.
Tegelijkertijd blijft de druk op de vergunningsverlening een punt van aandacht: komt er eindelijk ruimte voor innovatieve, toekomstgerichte systemen? Daarnaast spelen externe factoren een grote rol. Overheidsbeleid, maatschappelijke opinie, mogelijke dierziektes en het gedrag van de afnemende partijen hebben allemaal invloed.
Wat staat er te gebeuren?
Ondanks deze onzekerheden zien we aan het begin van 2025 al enkele trends. Door de opkoopregelingen verandert de verhouding tussen het aantal zeugenplaatsen en vleesvarkensplaatsen. Er zullen minder zeugenplaatsen zijn voor het aantal beschikbare vleesvarkensplaatsen. Zodoende wordt de binnenlandse markt meer gesloten dan voorheen wat betreft de biggenmarkt.
Een andere ontwikkeling is de groeiende kloof tussen ondernemers die al werken met concepten zoals Beter Leven 1-ster en zij die dat (nog) niet doen. De overstap naar deze concepten vraagt om steeds meer ingrijpende aanpassingen, waardoor het steeds lastiger wordt om deze overstap alsnog te maken.
Bovendien lijken kleinere concepten zonder onderscheidend vermogen het moeilijker te krijgen. Ze kunnen niet dezelfde marges behalen als de grotere supermarktgebonden concepten. Dit benadrukt hoe belangrijk het is om een heldere strategie te hebben die aansluit bij jouw bedrijf.
Hoe zorg je voor balans?
Het vinden van de juiste balans in de varkenshouderij is een uitdaging, maar met een goede analyse en onderbouwing krijg je meer grip op bepaalde zaken. Een effectieve aanpak begint met de volgende 3 stappen:
- Wat is je basis? Wie ben jij als persoon en wat voor soort bedrijf heb je?
- In welke omgeving werk je? Welke invloed heeft de regio, sector, markt en de maatschappij op je bedrijfsvoering?
- Wat verwacht jouw omgeving de komende jaren van je?
Door deze vragen te beantwoorden, krijg je direct een overzichtelijk beeld van je situatie. Vraag jezelf vervolgens af in hoeverre er aanpassingen nodig zijn voor jou en je bedrijf om toekomstwaardig te zijn en te blijven? En nog belangrijker: passen deze aanpassingen bij jou als persoon?
Hulp van buitenaf
Uit ervaring blijkt dat het waardevol is om dit proces samen met een extern persoon te doorlopen. Een frisse blik van iemand die met afstand naar je bedrijf kan kijken, helpt je om objectief inzicht te krijgen. Zo kun je een strategie ontwikkelen die niet alleen toekomstbestendig is, maar ook echt bij jou past.
Meer weten?
Vraag je je af hoe jij balans kunt vinden in deze uitdagende sector? Neem dan contact op met Rick ter Haar. Hij helpt je graag!