Algemeen

Administratie zelf doen of uitbesteden als zzp’er?

08 aug 2016

Een gewetensvraag: als je in de spiegel kijkt, kun je dan met droge ogen zeggen dat je consciëntieus en tijdig al je financiële zaken regelt? Als jouw antwoord ‘ja’ is, kan je ervoor kiezen om je administratie zelf te doen.

Er speelt echter nog een ander aspect en dat is: kun je die tijd niet beter besteden als zzp’er? Per slot van rekening verdien je niets met het zelf doen van je administratie. Je bespaart er hooguit kosten mee. Kun je als ondernemer je tijd niet effectiever besteden door omzet te genereren? Je bezig houden met marketing, (klant)communicatie, het uitbrengen van offertes, het doen van marktonderzoek? Dat is uiteindelijk bouwen aan je onderneming.

Administratie zelf doen

Een gedegen financiële administratie hoeft voor een zzp’er niet heel veel tijd te kosten. Zeker niet als je goed gebruik maakt van moderne automatisering. Voorwaarde is wel dat je er voor zorgt dat je weet wat je doet. Dat wil zeggen dat je je vooraf goed laat informeren over de eisen die, door met name de Belastingdienst, gesteld worden aan een administratie. En let op: administratie is een veel breder begrip dan financiële boekhouding. Daarnaast is het belangrijk dat je goed weet hoe een boekhoudpakket werkt, wat je er wel en niet mee kunt.

Simpelweg een boekhoudpakket aanschaffen zonder assistentie van een boekhouder of accountant leidt veelal niet tot het gewenste resultaat. Als een professional achteraf van alles en nog wat moet corrigeren, ben je meestal duurder uit.

Maar ook moet het pakket geschikt zijn om, nu en in de toekomst, te doen wat je er van verwacht. Wil je bijvoorbeeld op termijn ook een webshop openen? Dan moet het pakket geschikt zijn om de website te koppelen aan je boekhoud- en voorraadpakket.

De keuze van het pakket is dus van belang. Goedkoop is veelal duurkoop. Gerenommeerde leveranciers, zoals bijvoorbeeld Exact, Twinfield, Visma/AccountView, Afas e.d., zijn niet alleen betrouwbaar maar leveren ook continuïteit en de mogelijkheid tot modulaire uitbreiding. Daarnaast wordt de (elektronische) communicatie met de boekhouder/accountant goed ondersteund.

Kun je als zzp’er zonder boekhoudpakket? Het antwoord is ja, zolang het aantal mutaties beperkt is. Dan valt Excel nog te gebruiken. Maar al snel (ik ga uit van een kantelpunt bij zo’n 250 boekingen, dus zeg: 40 verkoopfacturen, 80 inkoopfacturen en 130 bankmutaties) wordt het onoverzichtelijk en is een boekhoudpakket de oplossing.

Administratie laten doen

Het uitbesteden van een financiële boekhouding is niet goedkoop. Bij nagenoeg ieder accountantskantoor is het echter wel in vertrouwde handen. Hun gedrags- en beroepsregels verzekeren dat. Dat ligt anders bij boekhouders. De betrouwbaarheid en deskundigheid van die kantoren is niet geborgd en hun kennisniveau ligt veelal een stuk lager dan dat van een accountantskantoor.

Maar eerlijk is eerlijk: niet in ieder geval is er zoveel kennis noodzakelijk. Ik vergelijk het altijd maar met een auto: voor korte stukjes heb je aan een klein autootje voldoende, maar voor de veelrijder is een stevige diesel de juiste keuze. Of het verstandig is om te kiezen voor een accountant of voor een boekhouder kan ik niet in algemene zin beantwoorden. Daar is een vrijblijvend kennismakingsgesprek voor nodig. Wij zetten je in ieder geval met alle plezier op het juiste spoor.

Meer weten?

Meer weten over het al dan niet uitbesteden van je administratie? Vul het contactformulier in of neem contact op met onze specialisten.

✆ 038 455 26 00

✉ info@countus.nl