Feest in de keet
Arnold en Johan komen uit Staphorst. De jeugdvrienden organiseerden daar in hun jonge jaren – samen met nog zo’n 15 andere jongeren – elk jaar een feest in de keet. En bij zo’n feest mag een fatsoenlijke tent niet ontbreken. Eerst huurden ze deze nog ergens anders, maar ze bedachten dat het veel slimmer was om zelf een tent te kopen en deze vervolgens te verhuren. De kosten voor de tent hadden ze immers in no-time terugverdiend.
Verkoop van partytenten
Inmiddels worden de partytenten niet meer verhuurd, maar verkocht. In groten getale welteverstaan. De ondernemers beschikken over een opslagruimte van maar liefst 1.500 m2. Daar kun je wel een paar tenten in opslaan, laat Arnold weten. ‘Door het verhuren van onze producten hebben we ontzettend veel kennis opgebouwd’, legt hij uit. ‘Wat zijn kwalitatief goede producten en wat niet? Wat werkt goed en wat minder? Bovendien komt het netwerk dat we in die tijd opbouwden door onze contacten met andere verhuurbedrijven, nu nog van pas.’
Van vof naar bv
De omzet van het bedrijf ging steeds verder omhoog. En daar paste de vof-rechtsvorm op den duur niet meer goed bij. Countus adviseerde Duotent om over te stappen op een bv-structuur. Arnold: ‘Frans Wind, onze contactpersoon bij Countus, had meerdere redenen om ons dat aan te bevelen. De voornaamste reden was het risico. Met een bv ben je persoonlijk namelijk niet aansprakelijk, met een vof wel’.
‘Frans regelde de volledige omzetting. En daar komt heel wat bij kijken. We moesten er zelf wel íets voor doen, maar gelukkig lag het meeste werk bij Countus. De specialisten namen het voor mijn gevoel volledig uit handen. Heel fijn dat ze ons op die manier ontzorgden.’
Gewone mensentaal
‘Bovendien legt Frans alles heel rustig en duidelijk uit’, gaat Arnold verder. ‘Tijdens de omzetting van de rechtsvorm van ons bedrijf, maar ook als er bijvoorbeeld weer een jaarverslag moet worden gemaakt. Hij weet echt waar hij het over heeft én spreekt in gewone mensentaal. Voor ons onbekende termen verwoordt Frans heel helder en ik heb er bij hem altijd alle vertrouwen in dat het goedkomt.’
(Inter)nationaal én regionaal
Normaal gesproken loopt de verkoop van tenten al goed, maar afgelopen jaar steeg de vraag enorm vanwege corona. De partytenten vlogen de deur uit. Ziekenhuizen, verzorgingstehuizen, scholen, sportscholen en winkeliers kochten massaal tenten in. In een bijzondere periode betekende dit goed nieuws voor het bedrijf.
Maar ondanks de activiteiten van het bedrijf in binnen- en buitenland zijn Arnold en Johan nog steeds verbonden met ‘hun’ regio. Niet voor niets kiezen de mannen ervoor om met een regionaal accountantskantoor te werken. ‘We doen liever zaken met mensen uit de omgeving. Bij Countus begrijpen ze ons en ze weten wat hier in de buurt speelt. Ik denk niet dat een groot kantoor uit Amsterdam hetzelfde zou kunnen zeggen.’