Wijn of bier?
In de meeste restaurants gaan de gerechten gepaard met een lekker glas wijn. En natuurlijk biedt Restaurant Robuust je die mogelijkheid ook. ‘Maar bij ons kun je ook kiezen voor bijpassende (speciaal)bieren’, zegt Raimon. ‘We hebben 75 soorten bier in huis. Elk bier heeft zijn eigen toon en smaak en kun je daardoor heel goed combineren met bepaalde gerechten. Je kunt ook een deel van de gerechten met bier nuttigen en een deel met wijn, er is van alles mogelijk.’
Overstap op andere accountant
Nog geen jaar geleden stapten de broers over op een andere accountant. ‘We waren over onze vorige boekhouder niet zo tevreden, we moesten namelijk overal achteraan’, legt Peter Ian uit. ‘Dat kostte ons veel tijd en energie, die we liever ergens anders in staken. Toevallig werkt de moeder van 1 van onze personeelsleden bij Countus. Het contact met Gertie de Vries was dan ook snel gelegd. Gertie kwam samen met haar collega Jesca Wemmenhove-Tiemens op bezoek en sindsdien zijn we samen volop aan de slag.’
Salarisadministratie
De salarisadministratie neemt Countus bijvoorbeeld volledig uit handen. ‘Voorheen moesten we heel goed checken of alle informatie wel correct was, vertelt Raimon. ‘Dat is nu helemaal niet meer het geval. De administratie klopt gewoon en het proces loopt. Daardoor hoeven we ons niet meer met de lonen te bemoeien en krijgen alle medewerkers het bedrag waar ze recht op hebben.’
‘Nu we met Countus werken, weten we dat dit goedkomt. Is er wel iets aan de hand? Dan horen we dat. En als wij een keer een vraag hebben, dan pakt Countus dat serieus op. Dat geldt zowel voor Gertie – ons aanspreekpunt voor de salarissen – als Jesca, die zich voor ons met name bezighoudt met overige bedrijfsvraagstukken.’
Nieuw pand
Peter Ian en Raimon waren al even op zoek naar een nieuwe locatie, toen ze in juli 2022 een nieuw pand kochten. Een stukje grond op een prachtige locatie met een koeienstal en een café. Peter Ian: ‘Dat café willen we behouden en we zijn van plan de stal te verbouwen. Hier hebben we enorm veel zin in. Maar het betekent ook dat we groter worden en dat vraagt om een doordachte aanpak’.
‘Countus maakte voor ons daarom een prognose die niet alleen gebaseerd is op onze huidige cijfers, maar ook op cijfers uit de branche. Zo kijken de adviseurs naar het landelijk gemiddelde, waardoor ze een reële prognose kunnen geven en we een duidelijk beeld krijgen van de mogelijkheden. Met Countus hebben we voor het eerst ook echt samen de cijfers doorgenomen, dat was nieuw voor ons. Hoe is het jaar gelopen en wat kunnen we daarvan leren? Dat is ontzettend prettig, want zo weet je of er aandachtspunten zijn en of je op de goede weg zit.’
Gedigitaliseerde boekhouding
De boekhouding van Restaurant Robuust is nu ook volledig gedigitaliseerd. ‘Facturen boeken we meteen in en Countus zet de betaling klaar in de Rabobank-omgeving’, legt Raimon uit. ‘Het enige wat we dan nog hoeven te doen, is de batch accepteren. Dat werkt superhandig. Het scheelt ons bovendien enorm veel tijd. Tijd die we nu volledig in ons nieuwe pand kunnen steken.’
Studiegroep horeca
In januari 2022 richtte Countus een studiegroep op voor de horecabranche. Een groep met ondernemers die regelmatig samenkomen om diverse onderwerpen te bespreken. ‘Countus vroeg ons ook om deel te nemen’, vertelt Peter Ian. ‘Tijdens de bijeenkomsten bepreken we zaken als inkoop, omzet, marketing, duurzaamheid en ga zo maar door. Hoe gaat iedereen daarmee om? Hebben de ondernemers nog tips? Er is ook altijd iemand vanuit Countus aanwezig én soms zijn er ook gastsprekers. Ontzettend waardevol, zo’n studiegroep!’
Proactief én attent
Raimon: ‘Al met al zijn we ontzettend blij dat we met Countus werken. De adviseurs weten waar ze het over hebben en kijken proactief naar wat we nodig hebben. Daarnaast zijn ze ook nog eens attent. Zo kregen we een bloemetje en een persoonlijk kaartje toen we 5 jaar bestonden’.
‘Countus denkt écht aan je. Ook als er bijvoorbeeld een keer een cateraar nodig is voor de opening van een nieuw pand. Dan wordt er heel bewust bij het evenementenbureau aangegeven dat eerst klanten gevraagd moeten worden om de catering te verzorgen. Dat je daar überhaupt aan denkt bij de opening van je nieuwe pand, dat vind ik super. Het wordt ons echt gegund.’