100.000 kilo ijzer per dag
Rademakers Gieterij maakt hoogwaardige gietdelen van oud ijzer. Denk aan putdeksels. En niet alleen de ‘gewone’ soort. Ook vlinderdeksels zoals die in Groningen met de Martinitoren als beeltenis, zijn van de hand van Rademakers. ‘Kijk volgende keer dus zeker even naar beneden als je over zo’n putdeksel loopt’, grapt Werner.
Naast putdeksels maakt het bedrijf ook allerlei soorten (aandrijf)onderdelen voor bijvoorbeeld tractoren en heftrucks. Werner: ‘We maken zo’n 1.000 verschillende soorten gietstukken voor klanten in uiteenlopende sectoren. Elke dag smelten we 75.000 tot 100.000 kilo ijzer. We zijn denk ik 1 van de grootste circulaire ondernemingen van Zuidoost Drenthe’.
Salarissysteem inrichten
Toen Werner en Erik vorig jaar een doorstart maakten met Rademakers, was er een hoop te doen. ‘1 van de aandachtspunten was de salarisadministratie’, zegt Werner. ‘We hadden net besloten om de jaarrekeningen voortaan door Countus op te laten maken en het leek ons het makkelijkst om de loonverwerking op dezelfde plek onder te brengen. Daardoor heb je zo min mogelijk schakels.’
‘Met name op het gebied van HR was er nog een en ander te verbeteren’, vervolgt Werner. ‘We hebben dan ook een HR-medewerker aangenomen die de zaken pragmatisch oppakt. Daarnaast hebben we Countus gevraagd het salarissysteem voor ons in te richten. En dat heeft heel goed uitgepakt, want naar het salarisproces hebben we nu helemaal geen omkijken meer.’
‘Het systeem functioneert goed in de operatie. Elke maand rollen er 3 belangrijke bestanden uit: de loonjournaalpost, de loonaangifte en de betaalbatch. Zo kunnen we zowel de Belastingdienst als de medewerkers op het juiste moment betalen. En dat is natuurlijk wat telt. Bovendien klopt de administratie en hoef ik me door een juiste inrichting van het systeem niet meer met de salarissen te bemoeien. Zo kan ik me richten op het verbeteren van de organisatie.’
Verwachtingspatronen
Een juiste inrichting van het systeem was volgens Werner geen simpele druk op de knop. ‘De opzet ging in principe goed, maar sommige punten werden net iets anders uitgevoerd dan we hadden bedoeld’, legt hij uit. ‘Hierdoor klopten de salarissen in eerste instantie niet helemaal en dat wil je natuurlijk niet. Gelukkig heeft Countus dit vlot opgepakt en hersteld.’
‘Hoe de medewerkers van Countus met dit soort zaken omgaan, laat wel zien hoe de organisatie in elkaar zit. Ja, er kan iets fout gaan, maar die fouten zetten ze zo snel mogelijk weer recht. Het is ook een kwestie van de verwachtingspatronen goed op elkaar afstemmen. De perceptie van wat er mogelijk is, is niet altijd gelijk aan hoe het er uiteindelijk uit komt te zien.’
‘Het allerbelangrijkste is dat het systeem aansluit op de processen en daar moet je samen voor zorgen. Dat vergt soms wat extra stappen, maar het blijft mensenwerk. Een fout is snel gemaakt, dat geldt voor iedereen. Het gaat erom hoe je er daarna mee omgaat. Wat mij betreft is het pas storend als fouten terugkerend zijn.’
Persoonlijk contact
Voordat Rademakers Gieterij met Countus in zee ging, waren de lonen ook al wel geautomatiseerd, maar werkte het bedrijf met een grote salarisverwerker. ‘Een organisatie zonder vaste aanspreekpunten’, vertelt Werner. ‘Ondanks dat Countus vrij groot is, heb je altijd persoonlijk contact. Dat semi-kleinschalige vind ik echt een pre.’
‘Net zoals met onze klanten, andere leveranciers en personeel, is ook het contact met Countus open, eerlijk en transparant’, gaat Werner verder. ‘Als 5 woorden genoeg zijn, dan hoef je er geen 20 te gebruiken. Dus als ik iets stom vind of het ergens niet mee eens ben, dan zeg ik het ook gewoon. Zo krijgt onvrede geen kans zich te ontwikkelen en komen we samen zo snel mogelijk tot een oplossing.’
‘Daar waar nodig schakelen we Countus in’, besluit Werner. ‘We zijn nu bijvoorbeeld bezig met het verduurzamen van het bedrijf en op subsidievlak zijn er diverse mogelijkheden. Over dat soort onderwerpen kan Countus goed meedenken. Het is fijn om zo’n sparringpartner achter de hand te hebben.’