‘Philine durft kritische vragen te stellen’

Christiaan van den Vlekkert & Lijndert Liefers
Gemeente Heerde

Eind 2021 was de gemeente Heerde vanwege een zwangerschap op zoek naar tijdelijke versterking van de P&O-afdeling. De afdeling plaatste een oproep op LinkedIn en kwam zo in contact met Philine Schultz, personeelsadviseur bij Countus. Philine ging op interimbasis aan de slag en voert sindsdien diverse hr-werkzaamheden uit voor de afdeling P&O. Christiaan van den Vlekkert en Lijndert Liefers van de gemeente Heerde vertellen hoe ze dat ervaren.

De juiste match

‘Omdat we niet op zoek waren naar een P&O-adviseur, maar naar een P&O-medewerker, twijfelden we in eerste instantie of Philine wel de juiste match was’, vertelt Christiaan. ‘Ze is als adviseur namelijk toch overgekwalificeerd. Maar Philine is enorm enthousiast, en wilde de gemeentelijke organisatie vanaf het begin dolgraag leren kennen.’

‘Voor deze functie heeft Philine meer dan genoeg competenties’, gaat Christiaan verder. ‘Maar behalve dat hebben we ook allemaal een goede klik met haar. Bovendien kregen we contractueel gezien een prima voorstel van Countus. De beslissing om met Countus in zee te gaan was, ondanks dat er meerdere kandidaten waren, uiteindelijk dus snel gemaakt!’

De meerwaarde van het inschakelen van een bureau als Countus is in de tussentijd ook wel gebleken. ‘In bepaalde gevallen schakelde Philine met haar collega’s bij Countus’, legt Christiaan uit. ‘Bijvoorbeeld over het ter beschikking stellen van uitzendkrachten. Welke regels gelden er dan? Het is heel fijn dat Philine op zo’n moment aan haar collega’s bij Countus kan vragen wat voor adviezen zij geven in dergelijke situaties. Daar kunnen we iets mee.’

Grote administratieve evenementen

Philine is binnen de gemeente Heerde verantwoordelijk voor de personeelsadministratie en delen van de salarisadministratie. Ze is het eerste aanspreekpunt voor medewerkers bij vragen over de rechtspositie, arbeidsvoorwaarden en lokale regelingen. Christiaan: ‘Behalve dat Philine allerhande P&O-werkzaamheden uitvoert, helpt ze ook bij grote administratieve evenementen. Bij het organiseren van een organisatiebrede scholing bijvoorbeeld.’

‘Ook houdt Philine zich bezig met het maken en aanpassen van arbeidsovereenkomsten en zorgt ze ervoor dat medewerkers over de juiste faciliteiten beschikken. De werkzaamheden zijn dus divers.’

‘Philine kan heel zelfstandig aan klussen werken’, voegt Lijndert daaraan toe. ‘Ook als het gaat om klussen die eigenlijk buiten de taken van een P&O-medewerker vallen. Zo moeten we een beeld krijgen van hoe lang onze medewerkers bij de overheid in dienst zijn. Als je 25 jaar bij de overheid werkt, krijg je namelijk een gratificatie.’

‘Het is Philines taak om erachter te komen wat de meest accurate gegevens zijn zodat ze de juiste berekeningen kan maken. En dat is niet een kwestie van even ophalen en inkloppen. Gelukkig kun je zo’n taak wel aan Philine toevertrouwen.’

Kritische vragen stellen

‘Philine durft bovendien kritische vragen te stellen’, gaat Lijndert verder. ‘We waren in onze zoektocht naar een nieuwe financieel adviseur bijvoorbeeld in gesprek met een werving en selectiebureau. Philine sloot daarbij aan en durfde kritisch te zijn. Ze stelde vragen als: Waarom pakken jullie dat zo aan? Werkt dat op deze manier wel?’

‘Hier laat Philine mee zien dat ze haar kennis ook daadwerkelijk weet toe te passen’, vindt Christiaan. ‘Ze stelt de juiste vragen op het juiste moment. Daar zie je ook meteen het verschil tussen een medewerker en een adviseur.’

‘Hieraan zie je ook dat Philine vanuit Countus al meer adviesklussen voor het mkb heeft gedaan. De kennis die ze daarbij heeft opgedaan, kan ze hier heel goed gebruiken. Andersom leert ze ook veel van de gang van zaken binnen onze politiek-bestuurlijke organisatie. Dat kan ze bij Countus weer inzetten. Het werkt dus 2 kanten op.’

Proactief

Christiaan: ‘Philine maakt gemakkelijk contact en werkt op een proactieve manier, dat is heel belangrijk. Ze wacht niet op instructies. Zeker in een tijd waarin we veel op afstand werken, is het belangrijk dat je boven komt drijven, dat je aan de bel trekt en vraagt om hulp als dat nodig is. Ze heeft dat contact met collega’s echt actief opgezocht’.

Daar is Lijndert het mee eens en doet er nog een schepje bovenop. ‘Bovenal is Philine gewoon een enorm enthousiast mens. What you see, is what you get. Ze is enorm spontaan, wil graag en is nooit te beroerd om klussen aan te pakken. Wat ze ook doet, ze gaat er met frisse moed tegenaan. De P&O-adviseurs krijgen echt goede ondersteuning van haar en ik hoop dat het team die frisheid van Philine voortzet, ook als ze hier niet meer werkt.’