‘Mede dankzij Countus staan we er nu beter voor dan ooit’

Harrie Wolters
Het Hunebedcentrum

Met zo’n 90.000 bezoekers per jaar speelt museum het Hunebedcentrum in Borger een belangrijke rol in de informatievoorziening en het in stand houden van de hunebedden in Drenthe. Toen corona uitbrak, moest het museum met bijbehorende winkel en horeca sluiten. Ineens viel zo’n 80% van de inkomsten weg. ‘We dachten dat dit onze genadeklap zou worden, maar mede dankzij Countus staan we er nu beter voor dan ooit’, vertelt directeur Harrie Wolters.

Het grootste museum van Drenthe

Het Hunebedcentrum is één van de grootste musea van Drenthe dat jaarlijks vele vakantiegangers en scholieren trekt. Het is een plek waar de prehistorie weer tot leven komt. Harrie: ‘Door middel van educatie en informatie blijven we het verhaal van de hunebedden en hunebedbouwers vertellen. Dat is belangrijk, want zo zorgen we ervoor dat mensen goed blijven omgaan met de restanten die er nog zijn’.

Toen Harrie in 2019 directeur werd, stond de stichting er financieel gezien niet goed voor. Dat was voor hem dan ook één van de aanleidingen om over te stappen op een ander accountantskantoor.

‘Countus regelt nu eigenlijk alles wat met financiën te maken heeft. En dat begon aan de start van onze samenwerking met het opstellen van een herstel- en toekomstplan. Dit was ook in samenwerking met de gemeente en de provincie. Hoe zitten de financiële stromen in elkaar? Waar kunnen we bezuinigen? Hoe zorgen we voor meer inkomsten? Vanuit dat startpunt zijn we dingen gaan veranderen, zodat we weer een goede toekomst tegemoet konden.’

Harrie noemt een paar concrete voorbeelden waar ze de afgelopen periode aan gewerkt hebben. ‘We waren eerder bijvoorbeeld elke dag open, tegenwoordig zijn we op maandag gesloten. Ook zijn we slimmer omgegaan met personeel en oproepkrachten' legt Harrie uit.

‘En er zijn nieuwe subsidies bijgekomen, zodat we een betere cashflow hebben. Daarnaast maken we nu kwartaalrapportages in plaats van maandrapportages, dat scheelt weer in de kosten. Al met al hebben we hierdoor flinke stappen kunnen zetten.’

Corona als genadeklap?

Maar na een herstelperiode waarin de organisatie weer aan het opkrabbelen was, brak ineens corona uit. ‘Dat was natuurlijk dramatisch. Onze inkomsten bestaan voor 20% uit subsidies, maar de overige 80% moeten we zelf verdienen. Omdat we daarvoor afhankelijk zijn van kaartverkoop, de winkel en de horeca, heb je wel een groot probleem.

We dachten echt dat het fout zou gaan, maar gelukkig kwamen er steunpakketten en die hebben we ook ingezet. Countus heeft ons ook in deze periode heel goed begeleid. Meedenken, steunmaatregelen aanvragen, uitleg geven… Dat was heel fijn.’

De financiële administratie en verantwoording voor een stichting met ANBI-status is best complex, geeft Harrie aan. ‘Het kan een behoorlijke puzzel zijn voor accountants. We hebben natuurlijk te maken met diverse geld- en subsidiestromen. Aan de ene kant krijgen we gelden van de gemeente en provincie en we doen ook veel projecten die gefinancierd worden uit verschillende fondsen.

En dan hebben we ook nog een museum, horeca, winkel en doen we onderwijsprojecten. Uit alle hoeken en gaten komen dus geld- en subsidiestromen. Hoe zorg je er dan voor dat je dat overzichtelijk kunt verantwoorden? Gelukkig hebben ze daar bij Countus veel ervaring mee, dus het komt altijd weer goed.’

Recht door zee

Binnen de samenwerking met Countus heeft de stichting vooral contact met 1 contactpersoon, Accountant Marc Smidt. ‘Ons contact verloopt heel plezierig. Marc is een aardige vent, zoekt alles voor ons uit, denkt mee en heel belangrijk, hij is recht door zee. Niet van het creatief boekhouden, maar alles zuiver verantwoorden. Omdat we subsidies krijgen, is dat voor ons heel belangrijk.

Geen poespas, gewoon verantwoorden zoals het is. Zo zit Countus in elkaar, zo zitten wij ook in elkaar. En is er meer expertise nodig? Dan schakelt hij gespecialiseerde collega’s in, dat is het fijne aan dat je dan bij Countus zit. Eén aanspreekpunt, maar wel verschillende experts in huis die je bijstaan.’

Het bestuur is meer dan tevreden en Harrie is blij dat hij de overstap naar Countus heeft gemaakt. ‘Het is een ontzettend prettige samenwerking en ik hoop dat die nog jarenlang zo doorgaat.

Toen we vanuit een moeilijke fase de toekomstplannen op orde hadden en corona om de hoek kwam kijken, waren we echt bang dat het niet goed zou gaan. Maar als ik kijk naar hoe positief we er nu weer voor staan, gaat het beter dan ooit. En dat is mede dankzij Countus.’