‘Door Countus heb je duidelijk op het netvlies waar je precies instapt’

Tom en Jolanda Schonenberg
TriTech Agri

Er is de afgelopen 5 jaar veel gebeurd in het leven van Tom en Jolanda Schonenberg. Ze stopten met hun melkveebedrijf en schakelden over op het opfokken van jongvee. 3 jaar later namen ze een gespecialiseerd ICT-bedrijf over. Hoe zijn ze hiertoe gekomen? Tom vertelt over de keuzes én over de rol van Countus tijdens de onderhandelingen die hoorden bij de overname.

Kansen pakken

Eind 2018 stopten Tom en Jolanda met hun melkveebedrijf. Ze besloten om over te stappen op het opfokken van jongvee en de tijd die ze hierdoor overhielden ergens anders in te investeren. ‘Veel veehouders wilden door de komst van de fosfaatregelgeving hun jongvee ergens anders onderbrengen’, vertelt Tom. ‘Iedere veehouder heeft namelijk te maken met een fosfaatplafond. Het kan dan een keuze zijn om de beschikbare fosfaatrechten op je bedrijf zo effectief mogelijk in te zetten door je jongvee elders te plaatsen. Daar was op dat moment aardig wat vraag naar.’

Door om te schakelen, sprongen Tom en Jolanda op die ontwikkeling in. Enkele jaren later grepen ze bovendien de kans om een gespecialiseerd ICT-bedrijf over te nemen. Daarmee was het nieuwe bedrijf TriTech Agri geboren. ‘Computerwerkzaamheden liggen helemaal in mijn straatje’, legt Tom uit. ‘Voor de overname was ik al druk bezig met het herstellen van hardware en software bij voornamelijk particulieren. Nu kregen we de kans en hadden we de ruimte om dit verder uit te bouwen.’

Begrijpen hoe je klanten het graag willen

TriTech Agri bouwt, levert, onderhoudt en herstelt hardware en software. Daarnaast koppelt het ICT-bedrijf managementsystemen aan processystemen. Het richt zich daarmee volledig op agrariërs, een doelgroep die Tom en Jolanda ten voeten uit begrijpen en verstaan.

‘Als veehouder gaat het werk non-stop door, ook in het weekend’, legt Tom uit. ‘Krijg je onverwachts toch te maken met een computerstoring? Dan dient deze snel en adequaat opgelost te worden. Volgende week is dan te laat. Dat begrijpen wij als geen ander. We handelen dan ook naar hoe we zelf behandeld zouden willen worden. Hiermee werken we niet zozeer aan klantenbinding, maar vooral aan klantentrouw.’

Interpreteren van cijfers

Er komt veel kijken bij de overname van een ICT-bedrijf. Denk aan waardebepalingen, goodwill, personeel, bedrijfsauto’s, lopende afspraken, contracten en ga zo maar door. Om zo’n proces van begin tot eind te begrijpen en er het meeste uit te kunnen halen, moet je over veel kennis beschikken, vindt Tom.

‘Ik heb in het verleden een economieopleiding gedaan, dus ik weet het een en ander van cijfers, maar m’n enthousiasme kan ook een valkuil zijn. Als er op zo’n belangrijk moment iemand naast je staat met een onafhankelijke en realistische blik is dat van grote waarde. Ik ben heel blij dat ondernemersadviseur René van Eert ons daarin heeft bijgestaan.’

‘René maakte een begroting en verschillende prognoses en heeft bewezen echt door de cijfers heen te kunnen kijken. Hoe moet je de bedragen interpreteren? Wat is realistisch? En welke waarde mag je eraan hangen? Dat zijn ontzettend belangrijke vragen om beantwoord te krijgen in een onderhandelingsproces.’

Geen verrassingen

Tom benadrukt de overtuiging waarmee René de gesprekken in stapt. ‘Hij weet precies waar hij het over heeft en waar hij rekening mee moet houden. Hij bereidt zich goed voor en maakt een sterkte-zwakteanalyse, waardoor de uitkomsten van verschillende situaties meteen duidelijk zijn. Niet alles loopt zoals je het van tevoren gepland hebt. Ook bij ons niet. Door tijdig zoveel mogelijk facetten te analyseren en te berekenen, kom je later niet voor verrassingen te staan. Dat is een hele geruststelling.’

‘Ik ben blij met hoe René het proces heeft begeleid en aangestuurd’, besluit Tom. ‘Je hebt in zo’n overnameperiode heel intensief contact met elkaar. Er is een kort lijntje en er gaat veel over en weer. Door Countus heb je duidelijk op het netvlies waar je precies instapt.’

Heb je vragen?

Zit je in een soortgelijke situatie als Tom en Jolanda en zou je ook eens willen praten over de toekomst?  Wij gaan graag het gesprek met je aan! Neem gerust eens contact op met ons.

Meer informatie? Neem contact op met René van Eert
Neem contact op met René van Eert