Meerwaarde creëren met eigen melk

Arjan en Wenda Bolhuis
Zuivelboerderij Bolhuis

Zuivelboerderij Bolhuis over hun vliegende start

Precies een jaar geleden tapte de eerste klant hun dagverse melk bij de Jumbo in Beilen. De verkoop van hun melk in de supermarkt bleek een daverend succes. Al snel werden de aantallen uitgebreid en het assortiment verbreed. Melkveehouders Arjan en Wenda Bolhuis blikken terug op het eerste jaar van Zuivelboerderij Bolhuis.

Regionale producten

De etiketten met het logo van Zuivelboerderij Bolhuis springen direct in het oog op de flessen karnemelk, rauwe melk, weidemelk, vruchtenyoghurt, aardbeienyoghurt en vanillevla. In hun ‘hooiberg’ – het boerenwinkeltje op eigen erf – staan de producten netjes gesorteerd. Hier verkopen Arjan en Wenda niet alleen eigen zuivelproducten, maar ook andere regionale producten. Er staan kaas, ijs, vlees en eieren in de koelingen opgesteld.

Een schot in de roos

Ruim een jaar geleden besloten Arjan en Wenda om een deel van de melk van hun koeien zelf te verzuivelen. Vooral omdat ze meerwaarde wilden creëren met hun melk én de agrarische sector in een positiever daglicht wilden zetten.

Wenda: ‘De plaatselijke Jumbo in Beilen was direct enthousiast over ons plan. Ze waren de eerste Jumbo in Nederland die met een melktap dagverse melk verkochten. De mensen die onze melk tapten, konden op een ingebouwd videoscherm zien welke weg de melk had afgelegd voordat het in de fles terechtkwam. De verkoop liep direct goed. Dat smaakte naar meer’, vertelt ze enthousiast.

Zelf zuivelen

Door corona werden klanten wat huiverig om op het knopje van de tap te drukken. Wenda en Arjan besloten daarom om te stoppen met de melktap en hun melk in flessen aan de supermarkt te leveren. Ook dat bleek een schot in de roos.
Niet lang daarna waren ook de eerste flessen karnemelk, vla en yoghurt van Zuivelboerderij Bolhuis in de Jumbo-schappen te vinden. Wenda: ‘Ik kocht een boek over zelf zuivelen en ben aan de slag gegaan. Een pasteuriseer-machine hadden we immers al aangeschaft toen we met de melktap startten.’

Zonder veel ervaring kon Wenda met de zelfgemaakte zuivel al snel op goedkeuring van haar proefteam rekenen. ‘Ons eigen gezin (we hebben 3 jongens) en andere familie mocht komen proeven als ik iets gemaakt had. Na wat uitproberen was ik zelf ook tevreden en konden we ook deze producten bij de Jumbo verkopen. Dat loopt als een trein. Inmiddels verwerken we wekelijks 500 tot 600 liter melk tot eigen zuivelproducten.’

Minder plastic, meer vers

‘Iedere dinsdag en donderdag vul ik de schappen bij de Jumbo bij. We mogen zelfs gebruikmaken van een deel van de koeling daar.’ Dankbaar zijn Wenda en Arjan dan ook voor de enthousiaste ontvangst van de plaatselijke supermarkteigenaar. Wenda: ‘Matthijs Mulder van de Jumbo in Beilen staat open voor regionale producten. Minder plastic, meer vers, is zijn insteek. Het is erg fijn dat wij de kans krijgen om daaraan bij te dragen met onze producten.’

De verkoop van producten van Zuivelboerderij Bolhuis bleef niet beperkt tot de Jumbo en hun eigen winkeltje. Ook een plaatselijke camping, landwinkel en boerderijwinkel hebben producten van de zuivelboerderij in de schappen staan.

Een plus én een goed gevoel

Het vullen van de flessen doet Wenda tot nu toe allemaal handmatig. Een tijdrovende klus, maar de stap om te investeren in een automatische vulmachine is nog net te groot. Ook het ‘live’ zetten van de webshop, die al wel volledig ingericht is, vinden ze voor nu nog een brug te ver. ‘De kinderen zijn nog jong en we hebben onze handen al behoorlijk vol aan al het werk op het bedrijf. Zoals het nu loopt met de zuivelboerderij, is het leuk en goed’, legt Wenda uit.

Arjan: ‘Wij leveren jaarlijks 1,3 miljoen liter melk aan FrieslandCampina. De liters melk die we nu zelf verwerken, zijn daar een fractie van. Toch merken we dat het een behoorlijke plus oplevert én een goed gevoel. Op deze manier zijn we bezig met een stukje verwaarding en vermarkting en dat past bij ons als ondernemers. Stilzitten past niet bij ons. Wij zijn graag met onze handen bezig.’

Oogkleppen af

De inhoudelijke kennis en expertise van Countus komt dan ook goed van pas op het bedrijf. Arjan: ‘Countus zet ons aan het denken en stelt ons scherp. We weten wat we aan onze adviseur Henk Blauw hebben. Hij kent ons goed en is inhoudelijk altijd op de hoogte. Het vormen van de maatschap is mede door Countus goed verlopen.’

‘Countus helpt ons door af en toe de oogkleppen af te zetten zodat we op een andere manier naar ons bedrijf en de bedrijfsvoering kijken’, vult Wenda aan.
Arjan is het met haar eens. ‘Dankzij Countus staat ons bedrijf er nu goed voor. We kunnen boeren met de blik vooruit en dat is erg prettig.’