Algemeen

‘We delen vreugde en verdriet’

24 mrt 2021

Anne-Riek van Zelm komt uit een ondernemersgezin. Haar vader had jarenlang een eigen schildersbedrijf met een groot aantal medewerkers. De handjes uit de mouwen steken en aan de slag gaan is onze Senior Assistent Accountant dus met de paplepel ingegoten. Bovendien weet ze als geen ander wat de zorg van een eigen bedrijf met zich meebrengt. Anne-Riek vertelt over haar leven en wat het voor haar betekent om voor Countus te werken.

Verbinder tussen klant en Countus

Anne-Riek is 51 jaar, geboren in Rotterdam en woont in Didam. Samen met haar partner Cees heeft ze een zoon en een dochter. Alleen hun dochter woont nog thuis, maar ook zij vliegt naar verwachting binnenkort uit. De hobby’s van Anne-Riek? Muziek luisteren, concerten bezoeken, wandelen met én zonder hond, hardlopen en series kijken.

Anne-Riek werkt al 31 jaar in de accountancy. ‘Ik zit op de vestiging in Wageningen’, vertelt ze. ‘Het onderhouden van klantcontacten in het MKB vind ik het allerleukst als Senior Assistent Accountant. Ik vind het bewonderingswaardig hoe ondernemers altijd kansen zien en die ook aan durven te gaan. De diversiteit aan klanten en opdrachten geeft mij veel energie en daarom is mijn werk nooit saai. Daarnaast verandert er op fiscaal en accountancygebied elke week wel wat.’

‘Ik vind het leuk om mee te denken en met oplossingen te komen. Ik help klanten graag op verschillende vlakken, maar ik ben ook kritisch. Ik zie mezelf ook wel als verbinder tussen de klant en Countus. Ik ben echt de spin in het web. We hebben bij Countus namelijk een brede dienstverlening. Ik zoek een specialist die het beste bij de casus en de klant past en schakel deze in om de klant zo goed mogelijk van dienst te zijn. Dat kan ook een collega van een andere vestiging zijn. Bij Countus staat er altijd wel iemand voor je klaar.’

Oog voor de medemens

Anne-Riek vindt de sfeer en cultuur bij Countus goed. ‘De mensen werken hard en er is oog voor de medemens. Iedereen is gelijk. Bij ons geen ellebogenwerk dus. Het samenwerken in een team is fijn en informeel. We coachen, helpen en leren van elkaar. Ik vind het heel fijn om even met een collega te sparren over een probleem of vraagstuk. Zo zijn we in staat veel werk met elkaar te verzetten en we kunnen op elkaar rekenen.’

‘Ik vind het altijd erg leuk als er weer jongere collega’s bij ons komen werken, goed ook voor de diversiteit. Zij denken anders en dat kan soms heel verfrissend zijn. Dat hadden mijn kinderen kunnen zijn, denk ik dan. Ik ondersteun ze dan ook graag zoveel mogelijk.’

‘Verder heerst er bij Countus een fijne werksfeer en organiseren we leuke uitjes. 2 jaar geleden hebben we nog met 4 collega’s in teamverband de marathon van Rotterdam gelopen. In deze coronatijd mis ik mijn collega’s dan ook echt. Al mis ik het reizen niet hoor. Een combi van thuiswerken en op kantoor werken zou prima zijn in de toekomst.’

Zelf bepalen hoe je je week invult

Als Senior Assistent Accountant vindt Anne-Riek de vrijheid in haar werk erg belangrijk. ‘Ik heb zelf grotendeels de regie’, legt ze uit. ‘In ons vak bestaat het risico dat we door blijven werken; er is altijd wat te doen en het is nooit af. In drukke tijden werk je ‘s avonds of op je vrije dag even door. Aan de andere kant heb ik ook tijd om op een mooie middag even met mijn zoon door Nijmegen te wandelen. Zo blijf je in balans. Thuiswerken vind ik daarom deels ook heel fijn.’

Blijven leren

Binnen Countus ondersteunen we medewerkers om hun vakkennis up to date te houden. Anne-Riek: ‘Dat geldt dus ook voor mij. Naast cursussen (momenteel online) en overleggen met mijn collega’s op kantoor, biedt Countus ook online learning platforms aan over actuele onderwerpen. Ondanks dat ik al 51 ben en vele jaren ervaring heb, probeer ik toch altijd het beste uit mezelf te halen. Via allerlei cursussen heb ik mij in al die jaren fiscaal bijvoorbeeld ook goed ontwikkeld. Je wil namelijk goed voorbereid zijn als je met een klant in gesprek gaat.’

Klanten helpen in coronatijd

Gelukkig hebben de meeste klanten in de portefeuille van Anne-Riek weinig last van het terugvallen of helemaal wegvallen van de nodige omzet. Anne-Riek: ‘Ik heb het afgelopen jaar wel geprobeerd om wat extra contact met mijn klanten te hebben én om de cijfers up to date te houden zodat ik tussentijds gemakkelijk overzichten kon verstrekken. In mijn jarenlange werkervaring heb ik natuurlijk vaker met recessies te maken gehad en dan moet je er gewoon zijn voor je klant.’

‘Een klant moet op tijd kunnen handelen, dus cijfertjes worden dan ineens weer heel belangrijk. Soms moeten ze moeilijke beslissingen nemen en dat kan erg lastig zijn. Personeel ontslaan is voor een werkgever bijvoorbeeld een emotionele beslissing. Het is dan fijn voor de klant om een luisterend oor te bieden en daarbij kritisch te blijven. Aangeven als je het ergens niet mee eens bent of als je vindt dat de klant het verkeerd ziet, hoort er ook bij. Een klant heeft niets aan een meeloper.’

Band met klanten

‘Sommige klanten ken ik al zó lang, daar deel ik vreugde en verdriet mee. Het gaat dan niet meer alleen om de cijfers. Je bouwt echt een (zakelijke) band op in al die jaren. Ze nemen mij mee in hun leven en ik neem hen mee in dat van mij. Je komt bij klanten thuis, ze appen mij als mijn dochter examen heeft gedaan of ze sturen een kaart met je verjaardag.’

‘Soms neemt een cliënt om bepaalde redenen afscheid van je. Ik vind het heel mooi als ik diegene later tegenkom en hij mij nog altijd vertelt hoe hij er financieel voorstaat en wat voor stappen hij heeft gezet. Ik vind het fijn dat die vertrouwensband nooit is geëindigd. Dat zegt toch heel veel. Ik probeer ook altijd aan mijn klanten uit te leggen dat een advies van ons misschien financieel juist is, maar als iemand zich niet happy voelt met dat advies, hij het beslist niet moet doorzetten. Je gevoel laten spreken is heel belangrijk.’

Ook is Anne-Riek heel blij met de waardering die ze krijgt van klanten. ‘Ik krijg zelfs wel eens een taart of een bos bloemen aangeboden. Dan denk ik: yes Annie, goed gedaan!’