Ferdi Zwerink
Sonodruk

Ferdi Zwerink is eigenaar van Sonodruk in Heino. Hij nam de drukkerij in 1994 over van zijn vader, die het bedrijf al in 1969 startte. In de tussentijd is er erg veel veranderd bij Sonodruk. Waar het bedrijf al het drukwerk eerst nog volledig in eigen huis produceerde, heeft het nu een meer coördinerende rol. ‘Een goede service komt voor ons namelijk op de eerste plaats’, zegt Ferdi. Hij vertelt over de ontwikkelingen binnen zijn bedrijf en de rol die Countus daarbij inneemt.

Inspelen op klantbehoefte

In 2015 besloot Ferdi een andere kant op te gaan met Sonodruk. ‘Ten opzichte van de grote drukkerijen konden wij niet meer concurrerend produceren’, legt Ferdi uit. ‘Grote drukkerijen produceren 24 uur per dag en 7 dagen per week, waardoor ze enorm lage prijzen kunnen hanteren. Maar zij bieden niet de service die wij bieden, terwijl klanten daar wel naar op zoek zijn. Daarom hebben we besloten op die klantbehoefte in te spelen.’

Klankborden

Countus heeft een belangrijke rol gespeeld bij Ferdi’s beslissing. De samenwerking gaat namelijk verder dan alleen de periodieke besprekingen over de cijfers van Sonodruk. ‘Samen met mijn adviseur Paul Berends kijk ik vooral naar de toekomst van mijn bedrijf. Paul is dan ook echt een klankbord voor mij. We bespreken zaken als: Hoe staan we er op dit moment voor? Wat zijn de verwachtingen en mogelijke ontwikkelingen? En zijn er positieve of negatieve afwijkingen ten opzichte van hiervoor?’

‘Door dat soort vragen te stellen, weet je exact waar je staat’, gaat Ferdi verder. ‘Paul houdt mij een spiegel voor en vertelt me wat de consequenties zijn van bepaalde keuzes. Dat maakt me niet alleen veel bewuster van die keuzes, ik kan er ook veel beter op sturen.’

‘De beslissing om onze focus te verleggen van productiegericht naar nog meer servicegericht, heb ík weliswaar uiteindelijk gemaakt, maar aan de totstandkoming van die beslissing heeft Paul een belangrijke bijdrage geleverd. Wil je dat klankborden echt goed werkt? Dan is het belangrijk dat je geen meeprater tegenover je hebt. Daar word je namelijk niet beter van. Een accountant moet ook negatief nieuws kunnen brengen. Paul draait er niet omheen. Dat doe ik zelf overigens ook niet, dus er is een goede wisselwerking tussen ons.’

Voors en tegens

In Ferdi’s beginjaren was er sprake van een mogelijke overname van een kleine drukkerij. ‘Al brainstormend met Paul, bepaalden we samen de voors en tegens en zijn we tot de conclusie gekomen dat we die overname beter niet konden doen’, zegt Ferdi. ‘Natuurlijk praat je op zo’n moment ook wel met andere externen, met de bank bijvoorbeeld. Maar dat is toch niet hetzelfde. Countus zit écht op de ondernemersstoel.’