Menu

AVG en marketing: veelgestelde vragen en antwoorden

Dat de AVG van kracht is, betekent niet dat je nu stil kunt zitten. Veel ondernemers hebben de eerste noodzakelijke stappen gezet, maar voldoen nog niet aan alle AVG-regels. Zo heeft de AVG bijvoorbeeld ook invloed op je marketingactiviteiten. Waar moet je rekening mee houden op het gebied van marketing? We beantwoorden een aantal veelgestelde vragen.

 

  1. Wat betekent de AVG voor een contactformulier?

Op vrijwel elke website staat een contactformulier. Om een bericht te verzenden of informatie op te vragen, moeten websitebezoekers een aantal persoonsgegevens invullen. Denk aan de naam en het e-mailadres.

 

Link naar privacystatement

Plaats bij zo’n contactformulier een link naar je privacyverklaring. In deze privacyverklaring geef je aan waarvoor je de opgevraagde gegevens gebruikt en welke rechten de betrokkenen hebben.

 

Vinkjes voor akkoord

Daarbij is het van belang dat diegene die het contactformulier invult een vinkje aankruist waarmee hij aangeeft akkoord te gaan met de privacyverklaring. Let op: een vooraf aangevinkt vakje volstaat niet.

 

Vraag niet te veel gegevens

Houd er daarnaast rekening mee dat je niet onnodig te veel persoonsgegevens opvraagt, maar alleen de gegevens die je daadwerkelijk nodig hebt. Heb je een bedrijf dat vooral online werkt? Dan heb je aan een e-mailadres bijvoorbeeld voldoende om contact op te kunnen nemen. Het telefoonnummer hoef je dan niet op te vragen.

Overigens is toestemming van de betrokkene 1 van de 6 rechtsgrondslagen waarop het verwerken van persoonsgegevens kan worden gebaseerd. Als 1 van de andere 5 rechtsgrondslagen van toepassing is, is een akkoord op de privacyverklaring met het zetten van een vinkje niet nodig.

 

  1. Wat betekent de AVG voor mijn nieuwsbrief?

Als je regelmatig een nieuwsbrief verstuurt, is het slim om de ontvangers te laten weten dat ze zich kunnen uitschrijven. Plaats bijvoorbeeld een afmeldlink onderaan de nieuwsbrief. Meldt een ontvanger zich af? Dan ben je verplicht zijn persoonsgegevens te verwijderen.

 

2 veelvoorkomende varianten

In de praktijk zien we op dit moment 2 varianten voorbij komen:

  1. relaties moeten actief goedkeuring geven voor benadering in de toekomst
  2. relaties kunnen bezwaar maken wanneer zij niet langer benaderd willen worden

Richting bestaande klanten is de heersende opvatting dat kan worden volstaan met optie 2. Terwijl voor prospects optie 1 veiliger lijkt.

 

Informeer je relaties

Daarnaast is het slim om je relaties in je nieuwsbrief te informeren over hoe je omgaat met de AVG. Voeg je privacyverklaring bijvoorbeeld toe aan de nieuwsbrief.

 

  1. Wanneer moet ik een verwerkersovereenkomst afsluiten?

Als verwerkingsverantwoordelijke ben je verplicht afspraken te maken met verwerkers. Een verwerker is elke externe partij die in opdracht van jou persoonsgegevens verwerkt. Bijvoorbeeld bij het laten uitvoeren van je personeels- en salarisadministratie. Of wanneer je marketingsoftware gebruikt waarbij persoonsgegevens in een cloud worden opgeslagen. Je dient met zo’n partij een verwerkersovereenkomst af te sluiten.

Je mag alleen verwerkers inschakelen die voldoende garanties bieden dat zij aan de wettelijke vereisten van de AVG voldoen.

Let op
Als je de gegevensverwerking door een verwerker laat uitvoeren, dan ben jij nog steeds verantwoordelijk voor de naleving van de AVG.

Meer weten?

Wil je meer weten over de AVG en de to do’s op het gebied van marketing? Vul het contactformulier in of neem contact op met onze AVG-specialisten.

✆ 038 455 2 600

info@countus.nl

Ik wil graag meer weten over AVG

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Datum: 28-09-2018

Plaats een reactie

Reageren? Deel hier je mening. Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.